Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Строители: 5 причини за катастрофата край Своге

Слаб строителен надзор и неподготвеност на шофьора са сред факторите Снимка: МВР
Слаб строителен надзор и неподготвеност на шофьора са сред факторите

Тежките последици от катастрофата край Своге можеше да бъдат избегнати, ако строителите и държавните контролни органи бяха отстранили дефектите по отсечката. Това казват строителните експерти инж. Владимир Жиянски и Иван Стателов в интервю за Нова ТВ.

Жиянски - работил по виадуктите на "Витиня" по АМ "Хемус" - посочва поне четири видими несъответствия в качеството на строителството на пътя, изпълнен от консорциума "Трейс Своге".

"Условията за пътна безопасност в тази отсечка не са спазени. Съоръжението (бордюрът от дясната страна на пътя) е изяло голяма част от пътното платно. Това нещо би могло да се реши с една или две стоманобетонени греди. Основната причина за тази катастрофа - завоят - може да бъде разрешен. Втората причина е, че абсолютно никъде няма отводнителни съоръжения по пътното платно. Изпълнителят не си е направил усилие да вкара идващата над мостовото съоръжение вода в поречието на река Искър", каза той.

При отчитане на наклоните в участъка е редно асфалтовата настилка да бъде с т.нар. набита фракция, която предполага сцепление при всякакви условия, независимо дали зимни или летни, каза Жиянски. Той призова да се обърне специално внимание върху всички виадукти на магистралите, където това условие е задължително.

Иван Стателов посочи, че полирането на асфалтовото покритие в участъка е неестествено за условията на натоварен път, какъвто е София-Своге.

"Пътищата в България вече са силно натоварени. Това, което виждам, не би се случило, ако се бяха приложили съществуващи технологии - например, полимерно модифициране на битума или на асфалтовата смес", каза той.

Рецептата за асфалта се изпитва в лаборатория, след което се предава в лабораторията към Националния институт по пътища и мостове, който дава разрешение за употребата им. Първата лаборатория, която е изпитала качеството на асфалта в участъка, е собственост на компанията-изпълнител на проекта "Трейс груп" и се намира в Стара Загора.

"След подписване на договора за изпълнение на проекта, има думата не само фирмата-строител, а и фирмата, която упражнява строителния надзор. Тя проверява качеството на изработената настилка. Може би трябва да се започне именно от протоколите, които е подписала фирмата-надзорник", каза Стателов.

Според информацията от обществената поръчка на АПИ за отсечката, надзорът е бил поверен на компанията "Пътконсулт 2000", а е на "Виа план" ЕООД, като дружеството е наето и за осъществяване на авторския надзор, пише CityBuild.bg.

Четвъртият дефект е свързан с мантинелата от страната на пропастта.

"В такива участъци е редно да се сложат големи стоманобетонови блокове "Ню Джързи", които за съжаление в България нямаме задължението да се поставят предпазни съоръжения. При тях дълбоко се съмнявам, че автобусът щеше да пропадне. В никакъв случай", каза той.

Петият фактор за катастрофата е субективен, каза инженерът: "Не е нормално на 6 месеца да се проверява техническото състояние на автобуса, а да не се провеждат курсове за шофьорите. В даденият случай шофьорът е попаднал на нестандартна ситуация вследствие на необезопасеността на отсечката. При условие, че той не  е обучен - това е крайният резултат. Нормално е при шофьорите от най-висока категория да провеждат също регулярни курсове. Не може шофьор на автобус да не е подготвен за лед, за дъжд и т.н".

Гаранционният срок за ремонта на този вид съоръжения в Европейския съюз е 3-годишен, каза Иван Стателов, като се позова на наредбата за вкарване на строителни обекти в експлоатация.

Реакцията на "Трейс"

От "Трейс Груп" написаха ново отворено писмо до медиите, в което оправдават качеството на строителството в отсечката с държавните стандарти.

Изборът на Изпълнител по Проект: „Лот 17-ТRP V/17 Път II-16 "Мездра - Елисейна - Своге - Нови Искър" се провежда по правилата и процедурите на Програма "Транзитни пътища V", на база на международното ратифицирано споразумение за нея, а не по Закона за обществените поръчки . 65% от финансирането е на Европейската инвестиционна банка.

Изпълнител на проекта е ДЗЗД „Трейс Своге", в което партньори са „Трейс Груп Холд" АД и „Мегаинвест Холдинг" АД. Договорът за изпълнение на проекта е сключен по Договорни условия за изграждане на строителни и инженерни работи, проектирани от Възложителя, Хармонизирано издание на Международната банка за развитие от м. март 2006 год., публикувани от Международния съюз на инженерите-консултанти (FIDIC, - Червена книга).

Участниците в проекта са Възложителят - в лицето на АПИ, Фирма - "Инженер", представляваща и гарантираща интересите на държавата в процеса - в този случай тази функция се изпълнява от Mott Macdonald, известна британска инженерингова международна компания, Изпълнител, Надзор и Проектант. По правилата на Червената книга FIDIC Инженерът администрира договора, контролира работата и упълномощава плащанията.
Всички дейности по изпълнението на този проект са извършени в рамките на договорните условия с изричното одобрение на Инженера след съгласуване с Възложителя.

„Съгласно изискванията на договора са представени всички банкови гаранции за договорените срокове. Относно изнесените данни за изпратени до нас писма, изискващи отстраняване на твърдени дефекти на основание на гаранционната ни отговорност като изпълнител - уведомяваме Ви, че когато сме получавали кореспонденция, коректно адресирана съобразно изискванията на договорните условия по ФИДИК, сме реагирали съобразно предписанията на договора", обясняват от „Трейс Груп" и правят уточнение, че като отговорна компания са отстранили всички безспорни претенции по гаранционната им отговорност, които са били коректно претендирани съгласно договорните условия.

От "Трейс" посочват, че тестването на асфалта в собствената им лаборатория не е нарушение, защото имат акредитация за извършване на такава дейност.

"Един от минималните критерии за квалифициране на оферентите в тръжната процедура, за спечелване на проекта е Изпълнителят да разполага с лаборатория. В рамките на проекта сме ползвали няколко акредитирани лаборатории", обясняват от „Трейс Груп".

"В България асфалтовите смеси се изпълняват по европейските стандарти, към които има национални приложения БДС ЕN 13108-1 и БДС ЕN 13108-5, а стандартът за скален материал е БДС ЕN 13043. Горепосочените стандарти регламентират влагането на варовикови скални материали под формата на каменно брашно, едър и дребен скален материал. Има рецепти за асфалтови смеси, които се проектират със 100% скален материал, има рецепти, които определят да бъде вложен едър скален материал с коефициент на полиране над 50%", се казва в писмото на компанията.

„Трейс Груп Холд" АД е сред малкото в България строителни публични компании, с кристално ясна собственост и капитал на Софийската Фондова Борса", посочват още от дружеството.

 

Най-четените